maandag 7 juni 2010

WK'se vrijheid

Over een week is het zover, dan speelt het Nederlands Elftal zijn eerste wedstrijd op het WK in Zuid-Afrika. Om 13.30 start de wedstrijd tegen Denemarken en bijna 1,5 miljoen Nederlanders hebben op de één of andere manier vrij genomen om die wedstrijd te kunnen bekijken. De meeste stugge doorwerkers kunnen op hun werkplek via radio en tv wel het één en ander meepakken het Oranje-debuut in vuvuzela-land

Niet iedereen heeft de luxepositie om zomaar een dagje vrij te nemen. Scholieren hebben geen snipperdagen. Scholieren kunnen ook moeilijk hun flatscreen-tv mee de klas in slepen. Moet die arme jeugd dan verstoken blijven van de verrichtingen van Oranje? Nee, want de meeste scholen zijn realistisch: geen WK-kijken betekent onherroepelijk een miljoen 'zieke' scholieren. De brave schoolgangers zullen ongetwijfeld druk en ongeconcentreerd zijn tijdens de Oranje-overlappende-lessen. Ik zie kids stiekem om de vijf minuten naar hun blackberry of iphone grijpen om te spieken naar de laatste ontwikkelingen. Ik zie leraren die dat compleet negeren, omdat ze precies hetzelfde aan het doen zijn.

De meeste schoolleidingen zien hetzelfde voor als ik. Daarom bieden de meeste middelbare scholen de mogelijkheid om de wedstrijd in de aula te kijken. Op basisscholen worden tv's de klas ingesleept zodat kinderen met hun klasgenootjes naar Oranje vs. Rood op Groen kunnen kijken. Iedereen tevreden... Toch?

Mis! Nederland zou Nederland niet zijn, als er niet geklaagd werd. In het Dagblad van het Noorden las ik een artikel over deze 'problematiek'. De Nederlandse Katholieke vereniging van Ouders (NKO) vindt het onzin dat scholen hier aandacht aan besteden. Scholen klagen immers steeds meer over de extra taken die ze krijgen toebedeeld en dan nemen ze deze taak zomaar vrijwillig op zich!! Nouja!


Wat is er nu op tegen dat scholieren, jongen en oud, een paar uurtjes naar een voetbalwedstrijd kijken? Volgens mij kan zoiets het saamhorigheidsgevoel binnen de school juist mooi versterken. Iets dat in Nederland vaak ontbreekt in tegenstelling tot andere landen, waar allerlei buitenschoolse activiteiten aan school gekoppeld worden (bijvoorbeeld muziek en sport). Daarnaast is het WK nu eenmaal dé actualiteit (ik durf te wedden dat er net zoveel of misschien wel meer Nederlanders zich op dit moment zorgen maken om de hamstring van Arjen Robben als over de vraag wie de nieuwe Premier van ons land gaat worden). Even een paar uur geen stoffige schoolboeken, maar met de neus op het nieuws. In het DvhN-artikel doet de directeur van Ouders en Coo (de landelijke christelijke vereniging voor ouderraden en medezeggenschapsraden) een mooi voorstel: "Geef uitleg over Zuid-Afrika als land, of vertel over de impact van evenementen op de samenleving. Er valt veel uit dit onderwerp te halen." Een mooie suggestie: onderwijs aan de hand van actuele gebeurtenissen! Gebeurt veel te weinig!

Ouderorganisaties moeten niet zo angstig zijn over het missen van enkele lesuurtjes. Bovendien, wanneer 1,5 miljoen volwassenen vrij nemen om de wedstrijd te zien, wie zijn wij als volwassenen dan om 'onze' kinderen Nederland - Denemarken te onthouden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten